Comunicats‎ > ‎

31/12/2010 L'Escola Pia Catalunya contra la darrera sentència del suprem sobre la immersió lingüística

15 de juny 2011, 7:07 publicada per Xavier Gilabert

Davant la sentència del Tribunal Suprem que modifica el model d'immersió lingüística del país en perjudici del català, des de l'Escola Pia de Catalunya (EPC) donem suport i ens adherim a les institucions socials i culturals del nostre país que rebutgen contundentment aquesta acció. L'EPC considera que l’actual model educatiu, un model de cohesió social i cultural, no genera cap perjudici al nivell d'aprenentatge de l'alumnat, ans al contrari.

Els darrers dies, un grup d'entitats catalanes de la societat civil -Centre UNESCO de Catalunya, PEN Català, Òmnium Cultural, Plataforma per la Llengua, Ciemen, Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, Associació de Mestres Rosa Sensat i Linguapax- van fer una declaració conjunta de rebuig a aquella decisió, que van qualificar “d'absurda i desproporcionada”. Segons ells, sens dubte, aquesta sentència invalida “el model d'immersió del sistema educatiu català” i “és més política que jurídica (...) no és fruït de cap conflicte lingüístic”. Així mateix, afirmen que els darrers resultats públics de l'Informe PISA demostren que els estudiants a Catalunya “tenen un nivell superior de coneixement i domini de les llengües que la resta de l'Estat espanyol” i  alerten de les terribles conseqüències que la seva aplicació pot comportar, entre les quals citen “la segregació escolar en funció lingüística i, conseqüentment, la ruptura de la cohesió social”.

D'altra banda, l'Escola Cristiana de Catalunya, federació de la qual forma part l'EPC, ha fet un manifest defensant la immersió lingüística com a model pedagògic i de cohesió social: “Davant els pronunciaments del Tribunal Suprem de l’Estat, volem posar de relleu el nostre total suport al model escolar d’immersió lingüística en català. Aquest model ha permès evitar la segregació escolar i ha estat un factor importantíssim de cohesió social, tal com han reconegut i avalat les institucions europees. D’altra banda, totes les avaluacions acrediten que aquest model no genera cap perjudici a l’aprenentatge, sinó que permet assolir nivells satisfactoris en el coneixement tant del català com del castellà. Considerem, doncs, que el país no pot prescindir d’aquest model educatiu i que, en qualsevol cas, caldrà maldar per trobar les fórmules que garanteixin els drets de tothom sense amenaçar la convivència i la cohesió, la qual cosa passaria si abandonem la immersió lingüística a l’escola”.